Wie wel eens langer naar de commerciële of publieke radio luistert kent het gevoel. Na een uur ben je luistermoe en da’s niet zomaar. Het ligt niet eens zozeer aan de muziek die gedraaid wordt (alhoewel…), maar aan de geluidskwaliteit zelf. Alles schreeuwt, alles is even hard, alles in het werk gesteld om harder te zijn dan de concurrent. “Mag het even wat minder?”
Vroeger in de FM-radiotijd was daar nog een soort excuus voor. Zenders moesten knokken tegen ruis, slechte ontvangst en luisteraars die onderweg in een lawaaiige auto zaten. Een radiostation dat zachter klonk leek letterlijk slechter te ontvangen. Dus werden er martelwerktuigen van stal gehaald. Meer compressie, meer clipping, meer drukte.
En toen kwam internetradio. Daarmee verdween de noodzaak voor extreme processing, ook wel de mishandeling en verkrachting van muziek. Een stream heeft helemaal geen last van FM-ruis of slechte ontvangst onderweg. Toch klinken veel streams nog steeds alsof ze door een gehaktmolen zijn gehaald. “Boomers, breek me de bek niet open, haha”.
En waarom? Omdat hard indrukwekkend lijkt. Heel even, totdat je oren er moe van worden. Nu weet je eindelijk waarom al die zenders irriteren! Bij onverantwoord.com doen we het tegenovergestelde. Een klein beetje processing, maar dat doen we hééél voorzichtig. Een goede track hoeft namelijk niet gered te worden door een martelwerktuig in paniekstand.
Op onverantwoord.com klinkt de muziek zoals het bedoeld is. Dat wordt wennen! Misschien moet je soms een beetje aan de volumeknop van je radio draaien. Dat kan vervelend voor je zijn, maar dat ongemak gun ik je zo! Nu hoor je hoe het hoort, hoe de artiesten en producers het bedoeld hebben. En daarom bied ik geen excuses aan voor je ongemak.